vineri, 7 august 2009

O iesire in decor

Am trecut acum cateva zile pe langa ce crezi? O casa de cultura! Lasa-le pe-alea de prin provincie, ca acolo stiu ca mai sunt si in ziua de azi niste cladiri tansformate, in cel mai rau caz, in cluburi, iar in cel mai bun, lasate in paragina, pe care cate o placuta anunta trecatorii ca tocmai pasesc pe langa un izvor de cultura. Dar asta e in Bucuresti, si chiar in centru. E pe Splaiul Independentei, la doi pasi de un alt lacas de propasire spirituala, clubul Expirat. M-a surprins cu atat mai mult cu cat cladirea numai a casa de cultura nu arata. E un bloc, pusca mea, sau maxim un soi de policlinica. In fine, nu asta era ideea.
Ideea e ca, trecand pe langa ea, mi s-a trezit un sentiment foarte ciudat. Cred ca nostalgie. Dupa ce? Dupa...Doamne, iarta-ma, dupa aerul ala a la anii '70. Da, stiu, ciudat, in primul rand pentru ca tocmai mie - care n-oi fi eu vreun istoric sau mare cercetator al comunismului, dar ceva lecturi despre asta tot am - imi starneste nostalgii o perioada ca aia. Si si mai in primul rand, pentru ca sunt nascut in 1982, deci de unde dracu' sa stiu eu care era aerul anilor '70?
Bine, mi s-ar putea spune "Ia sa fi mers tu sa faci frumos pe stadioane la 23 august, imbracat in pionier, sa vezi ce dor de '70 ti s-ar mai facea". Asa e. Cu toate astea, era o chestie asa, nici nu as sti sa o definesc. Cred ca avea un anumit farmec perioada aia. Si nu numai perioada aia. Trebuie sa recunosc ca aparenta (doar aparenta) pe care comunismul stia sa si-o dea era destul de atragatoare. De exemplu, la Tulcea e si acum (cred ca mai e, plm, daca nu l-or fi dat astia jos) un mozaic mare pe laterala unui bloc. Ce e pe mozaicul asta? Exact ce te-ai astepta sa fie: muncitori (in principiu si dupa aparenta, siderurgisti, ca astia sunt tare indragiti de la Lenin incoace), vanjosi asa, cu o figura hotarata, virili, asa, ce sa mai, adevarate sex-simboluri comuniste, fecioare despletite, copii luminosi (si cred ca cu niste aripi pe spate, nu mai stiu, oricum, vag suprarealisti) si tot arsenalul, grane, ape etc. Si pusca mea, desi stiu, din citite si din auzite, cum se plimba teava prin curtea fabricilor, nu stiu, privind la mozaicul asta, parca-parca nu mai parea asa ireal si ma gandeam ca "ba, n-or fi astia aici, in Tulcea, dar pe undeva, printr-o uzina, tot dai de muncitori de-astia, supermeni cu secera si ciocanul pe piept". Pe bune, aproape chiar credeam ca personaje de genul celor de pe mozaic chiar exista.
Sau tot din Tulcea... Ma uitam pe un album de-ala cu judetul - cred ca era sarcina de partid ca fiecare judet sa aiba un album de-ala de prezentare - plin cu poze. Era de exemplu o poza cu centrul civic, care pe atunci de-abia se construise. Textul era clasic, ceva de genul "Noul centru civic, modern, al Tulcei". Aveau comunistii astia o fixatie pe cuvantul asta, "modern", toate erau moderne. Ei, normal ca "noul centru civic, modern, al Tulcei" arata ca si cum cineva ar fi scapat niste cutii de chibrite pe jos. Dar, cu toate astea, bai, serios, iti venea sa ii crezi - "Da, frate, ia uite ce misto arata". Ma rog, mie imi venea sa ii cred, si asta hahat, la 20 de ani dupa aia, prin 1990 si ceva, cand am dat eu de albumul asta prin casa. Sau alte poze, cu pescarii de la Jurilovca sau de la Murighiol care, sandocanii, iar au depasit planul la prins peste. Ma uitam si ma gandeam "ei, si, pana la urma, de ce-ar fi asa greu de crezut ca l-au depasit cu adevarat?"

Bai, e nasol! Trebuie sa mai citesc ceva despre lagare!

22 de comentarii:

  1. s-a schimbat iar centrul la Tulcea, acum e mai modern...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai demult, cineva mi-a spus ca sunt comunista. Dupa un icnet interior de tip Nikita "Ba, pe cine faci tu, ma, comunist?", care s-a stins prematur, m-am simtit ciudat de mandra. Nu stiu daca ar fi trebuit sa raman la demersul initial de muschi incordati, daca e rau sa fii comunist, sau daca vreunul dintre noi stim ce e ala, avand in vedere ca la revolutie eu cel putin inca aveam oarece dificultati in a procesa cat fac 8x7. Deci, ca sa te citez oarecum, trebuie sa mai citesc cate ceva despre comunism. Vreau sa aflu cum e cu mandria de a fi comunist.

    RăspundețiȘtergere
  3. Depinde ce citesti. Daca citesti Istoria PCR, probabil ca ai ajunge sa iti doresti sa fi fost comunista. Daca citesti Istoria Stalinismului in Romania, sa zicem, ca sa nu zic de memorialistica de lagar, probabil ai ajunge sa ii urasti pe comunisti

    RăspundețiȘtergere
  4. Despre Istoria PCR numai de "bine"; lectura feminina, minciuni frumoase, ideala pentru populatia cu fusta. Dar ceva memorialistica de lagar nu mi-ar displacea. Recunosc, nu am citit nimic in domeniu pana acum, dar nici nu as sti de unde sa incep. Indraznesc sa cer o recomandare.
    PS. E adevarat ca Povestirile din Kolima nu exista in Romania. Chiar si afara, am observat ca doar Penguin-ul le mai editeaza, plus cele cateva editii mai vechi de pe ebay. Sper sa fiu prea batrana ca sa ma mai enervez cand s-o introduce Libertatea ca manual de limba romana in scoli.

    RăspundețiȘtergere
  5. Arhipeleagul Gulag al lui Sojenitin mi se pare lectura obligatorie (chiar si la scoala ar trebui sa fie obligatorie, zic eu). Asta pentru spatiul rusesc. Pentru Romania, poti intra aici: http://www.procesulcomunismului.com/marturii/default.asp.htm. Sunt o gramada, dar cred ca cele mai interesante sunt cele despre Fenomenul Pitesti. Mai sunt cartile lui Goma. "Gherla", iarasi, mi se pare obligatoriu de citit.
    In ceea ce priveste Povestiri din Kolima, cartea exista in Romania, a aparut prin 1993, dar de atunci nu s-a mai reeditat. Cine o are, nu cred ca e foarte dispus sa o imprumute. Eu am luat-o pe cea de la Penguin, in engleza - au adus-o aia de la libraria de limba ebgleza de la Humanitas Kretzulescu. E relativ usor de citit.

    RăspundețiȘtergere
  6. Aseara am inceput Gherla. M-am culcat la 4, mai mult fortata de trezirea de la ora 6. Multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere
  7. Dar totusi, de unde dorinta asta a ta de a citi astfel de carti? (Bine, asta m-as putea intreba si pe mine...)

    RăspundețiȘtergere
  8. "Din ciudatenie" (a mea pe care mi-o reproseaza ceilalti) si datorita unei persoane care mi-a trezit curiozitatea pe tema asta.

    RăspundețiȘtergere
  9. Sa inteleg ca asa ai ajuns si aici? Cautand "Povestiri din Kolima"? (Apropo, daca am ajuns sa ma semnez "kolima", iti dai seama cam cat de ciudat par eu)

    RăspundețiȘtergere
  10. Aici am ajuns ... in urma unui "act ratat", vorba unui tip destept si "ciudat". O coincidenta, sa ii spunem. Cat despre "ciudatenia" asta aparenta ... eu zic ca e una dintre cele mai tari chestii ever; face o selectie naturala si tine idiotii la distanta. Nu e ea prea "ieftina", uneori ustura al dracu', dar pot sa banuiesc ca nici tie nu iti plac lucrurile simple.

    RăspundețiȘtergere
  11. Banuiesti destul de bine :). Faza e ca mie mi se pare ca ii cam tine pe toti la distanta, nu doar pe cei din categoria numita de tine. Dar poti sa detaliezi un pic ce inseamna un "act ratat"?

    RăspundețiȘtergere
  12. "Actul ratat" e doar o denumire pompoasa pentru o serie de intamplari neinteresante, comune, dar cum eu percep absolut totul ALTFEL, in urma lor m-am ales cu un "sictir metafizic", total nespecific mie inainte. Inainte, cand am descoperit ca distanta celorlalti te poate imbolnavi. Niste sechele de consum interior excesiv mai am si acum si o sa le duc cu mine, ca n-am incotro. Dar am inteles ca am doua variante: ori ma conformez standardelor populare, ori imi asum riscul singuratatii generale. Imi ajung degetele de la o mana ca sa imi numar prietenii care au ramas langa mine (inca), sau mai corect ar fi oamenii care ma accepta, chiar daca nu ma inteleg si nu sunt de acord cu mine. E maximul pe care am reusit eu sa il obtin.

    RăspundețiȘtergere
  13. Pot sa te intreb ceva? Tu ma stii, nu-i asa? Ca parca ma descrii pe mine in ceea ce scrii. Ne cunoastem cumva?

    RăspundețiȘtergere
  14. Am stat de vorba o singura data, da. Dar nu, tu nu ma cunosti pe mine. Si nici eu pe tine. Tot ce pot sa iti spun in legatura cu treaba asta este ca sunt aici pt ca mai demult, mi-am pus intrebarea "De ce lagare?". Am incercat sa fac legatura intre subiectul asta si modul in care cred eu ca functionezi tu. E o curiozitate absolut inofensiva, nu am alte intentii (glume proaste, tentative sentimentale penibile, sau altele similare). Vreau doar sa inteleg, pt ca am avut senzatia ca ... urmeaza sa spun o chestie mega-cliseistica ... o mare parte din creierul tau functioneaza ca al meu. Si curiozitatea e explicabila, pt ca nu am mai intalnit persoane despre care sa pot spune acelasi lucru. Tot timpul cei din jur m-au facut sa inteleg ca problema e la mine, creierul meu functioneaza radical diferit de al lor si ca asta e un lucru total gresit. Numele meu este absolut irelevant, anonimatul asigura chiar obiectivitatea discutiei. Te asigur ca tot ce am afirmat pana in momentul de fata este absolut real si nu intentionez sa schimb asta. Insa daca situatia te deranjeaza in vreun fel, inteleg si ma retrag. Iti si imi sunt datoare cu o atitudine cat mai fair-play.

    RăspundețiȘtergere
  15. Iti dai seama, nu are cum sa ma deranjeze in vreun fel, iar chestia cu anonimatul o inteleg, desi recunosc ca sunt curios in legatura cu identitatea ta (bine.... am senzatia ca esti din Constanta).
    Ei, iata de ce lagare - tine-te bine, ca o iau de la '48. Candva, prin clasa a 12-a, cand a aparut primul manual de istorie alternativ - ala de la editura Sigma, celebru prin scandalul creat, ca in el erau 3 randuri despre Mircea cel Batran si jumatate de pagina despre Andreea Esca si CTP - am gasit in el o pagina dedicata "Fenomenului Pitesti". Habar nu aveam, pe vremea aceea, ce e acest fenomen Pitesti. Spuneau ei ceva acolo, doua lulele, doua surcele, dar nu mare lucru. Mi-a atras insa atentia expresia "...Camera 4 Spital, cu bestialitatile petrecute acolo...". Cuvantul asta, "bestialitati", m-a frapat. "Bai, ce dracu s-a intamplat acolo?", mi-am zis. Si am inceput sa caut carti despre subiectul asta. Cum probabil iti imaginezi, nu am gasit. Cautand insa prin biblioteca de acasa, am gasit primul volum din "Inchisoarea noastra cea de toate zilele", cea pe care ti-o recomandasem si tie. L-am citit si astfel am prins gustul unor astfel de carti. Pe urma, am descoperit ca aveam si Istoria Stalinismului in Romania, a lui Victor Frunza, o carte foarte misto (atata doar ca, din ura fata de Ceausescu, autorul tinde sa il vada intr-o lumina mult mai buna decat merita pe Gheorghiu-Dej). De-aici, totul a venit de la sine. Am umblat - si inca umblu pe la anticari - numai dupa carti de felul acesta.
    Bine, probabil ca nu "istoria" asta te interesa, ci ce anume din felul meu de a fi m-a impins catre o astfel de literatura. Cred ca, in prima faza, o anumita inclinatie catre o zona morbida, sa-i spun asa, spre "dark side of the force", cum ar zice Darth Vader si restul gastii din Star Wars. Ai vazut, la cuvantul "bestialitati" mi s-au aprins beculetele. Apoi, cred ca un sentiment de "inadecvare" la cotidian. Mereu am avut senzatia ca m-am nascut ori prea tarziu (cel mai adesea), ori prea devreme (asta mai rar). In general, recursul la trecut este cea mai facila metoda de a depasi un prezent nu nemaipomenit, ceea ce am facut si eu.

    RăspundețiȘtergere
  16. Pentru larghetea explicatiilor.

    RăspundețiȘtergere
  17. Cu placere. Iar cand termini Gherla, neaparat citeste Arhipeleagul Gulag (asta daca mai vrei sa continui cu subiectul asta). E o carte dupa care, daca spui ca gandim asemanator, nu vei mai fi la fel.

    RăspundețiȘtergere
  18. Am comandat-o deja pe net, pt ca aici, la noi la tara, mai greu cu treburile astea "excesiv de culturale" pentru colcaiala de manelism locala. Bine ca macar au auzit astia din librarii despre ea. Oricum, nu cred ca le-a fost lor prea clar ce naiba cauta o minora sa intrebe despre astfel de carti. Acum cateva zile am fost la Acvariu si doamna cea etern nefericita, acra, trista si cu gandul la invariabila tocanita pe care trebuie sa o gateasca acasa, mi-a dat bilet la jumatate din proprie initiativa. Dintr-un simt civic absolut stupid, i-am zis adevarul. Si am platit bilet intreg.

    RăspundețiȘtergere
  19. Cartea a aparut in Colectia Cotidianul, acum cateva luni. Eu asa am dat de ea (bine, ea mai aparuse odata, cu ceva ani in urma). Au avut o idee buna astia de la Cotidianul, sa ii editeze cele mai importante lucrari ale lui Soljenitan. Acum, intr-o saptamana, cred, o sa apara si Primul Cerc, care e o carte, cum altfel, autobiografica, despre greutatile pe care le-a intampinat cand a scris Arhipelagul Gulag.
    APROPO!!! Cum am putut sa uit? Neaparat, dar neaparat sa citesti "O zi din viata lui Ivan Denisovici". Pentru asta a luat Soljenitin Nobelul.
    PS Tu esti minora?
    PPS Pastram canalul asta de comunicare? Banuiesc, nu stiu de ce, ca tu ma ai in lista de mess.

    RăspundețiȘtergere
  20. Chiar am vazut "O zi din ..." recomandata pe net si m-am gandit sa te intreb, dar am uitat.
    PS Nu, desi mi-as dori. Doar ca toata lumea tinde sa ma intinereasca excesiv. Am 28, dar ma simt de 40 uneori.
    PPS Nu, nu te am in lista. Imi vine sa fac o gluma tampita, apropos de ieri, "faci tu rost de adresa mea de mail sau ti-o dau eu?"

    RăspundețiȘtergere